Agenda - De optredens van EnsembLeChatNoir5 april 2019
Na tien jaar en meer dan veertig concerten
is EnsembLeChatNoir
een herinnering geworden.
Een herinnering aan een periode waarin onze vrienden-musici met passie en
toewijding de toehoorders onvergetelijke, soms spectaculaire en vaak
ontroerende, maar ook leerzame concerten bezorgden.
Gaarne wil ik mijn collega's, alsmede de mensen die de concerten
organiseerden en vooral ook ons publiek, bedanken voor die onvergetelijke
momenten.
Gert Petersen.
Met plezier introduceer ik, op de
fundamenten van EnsembLeChatNoir,
een nieuwEnsemble dat de 14e eeuwse componist en dichter
Guillaume de Machaut
(1300-1377) in zijn armen gesloten heeft:
Ensemble
Guillaume de Machaut
Guillaume de
Machaut schrijft een Ballade voor
Péronne d'Armentières
(uit: "Le Livre du Voir Dit" 1365)
Van Guillaume de Machaut's Le Livre du Voir Dit
tot Lawrence's Lady Chatterley's Lover -
Nothing has changed
"Het onderwerp is niet erotiek maar het zoeken naar
integriteit en samenhang tussen lichaam en geest".
(Professor Richard Hoggart over Lady Chatterley's Lover, 1960)
In de verschrikkelijke eeuw van de pestepidemie,
oorlogen en huurmoordenaars leefde Guillaume in Reims, waar hij in de Notre
Dame koormeester was, dichter en componist.
Een componist die voor de
West-Europesche muziek bepalend is geweest, immers hij schreef de eerste
meerstemmige muziek in een notatie die de basis vormt voor ons moderne
notenschrift.
Hij was toen dan ook een beroemde man, die, wonderlijk genoeg
in latere eeuwen niet begrepen en gelezen werd en aan wie gelukkig de laatste tijd veel academische studies
gewijd worden.
Tot zijn veertigste had hij hoge functies in dienst van Hertogen en Koningen
met wie hij in Europa ten strijde trok.
In 1340 trok hij zich terug in Reims en wijdde hij zich met zijn gedichten
en muziek geheel aan de menselijke strijd tussen verhevenheid en geweld, tussen
lust en liefde.
Een van zijn bewonderaars was Péronne d'Armentières, een machtige jonkvrouwe
van amper 19 jaar oud. Armentières was het eindpunt van de handelsroute
Milaan en de Champagne. De adellijke familie was dan ook heel rijk en
beheerste de regio tussen ruwweg Parijs-Reims en Soissons.
Péronne begon een uitwisseling van gedichten en composities met Guillaume. Zij beschouwde
zich als leerling van de Machaut en haalde hem over om voor haar 40 van zijn Ballades op muziek te
zetten.
Guillaume was zo door haar geïnspireerd dat hij hun artistieke en
(verboden) liefdesrelatie verwoordde en verklankte in een aan haar anoniem
onder de naam Toute Belle
opgedragen meesterwerk: "Le Livre du Voir Dit",
Het Boek van het Waargebeurde Verhaal. Een uniek werk van meer dan 9200
dichtregels, composities en voorzien van vele illustraties
(Miniaturen). Zie boven.
Het boek is in de Bibliothèque nationale de France-Paris bewaard gebleven,
evenals elders nog een aantal kopieën.
Ensemble Guillaume
de Machaut
is aan het werk om het te
laten horen en zien. Wordt vervolgd\
.
Zie
Agenda
Luister:
1
https://soundcloud.com/gert-petersen-290951358/lai-13-longuement-guillaume-de-
machaut-uit-le-livre-du-voir-dit
2
https://soundcloud.com/gert-petersen-290951358/5-rondeau-4-guillaume-de-machaut-1365
Annemiek Helmink-viool
Marion Petersen-tenortuba, luit
Sebastian Petersen-klarinet
http://www.sebastianpetersen.nl
Gert Petersen cello en arrangementen
Zie de link Biogafie.