Picasso - Vrouw speelt mandolineEnsembLeChatNoir is opgericht door vijf musici die, overtuigd van de belangrijke rol die Erik Satie heeft gespeeld in de opkomst van de Franse Avant-garde en de breuk met het Impressionisme, zich hebben verdiept in de dertig jaar durende, dramatisch geëindigde, vriendschap tussen Erik Satie en Claude Debussy.

Het is in dit licht dat het ensemble een programma heeft samengesteld met de titel "En souvenir d'une admirative et douce amitié de trente ans".
Het verbreken van deze dierbare vriendschap staat symbool voor het einde van het Impressionisme en de nieuwe wegen in de kunst die Satie, samen met zijn vrienden onder de schilders en schrijvers wilde bewandelen.

De invloed van Satie op de schilderkunst mag niet onderschat worden. Zijn kennis van de beeldende kunst werd alom erkend. Zijn geometrische partituren van de balletten Parade en Mercure waren bij voorbeeld voor Picasso een inspiratiebron voor zijn decorontwerpen. De term 'Cubisme' is door Satie voor het eerst in zijn partituur van Mercure genoteerd!

Dit alles is begonnen in het in 1881 door Rodolphe Salis opgerichte café-cabaret Le Chat Noir op Montmartre in Parijs. Hier ontstond de vriendschap tussen Satie en Debussy. Hier kwamen de kunstenaars die zich niet wilden onderwerpen aan de gevestigde orde bijeen. Hier ook had Satie een stormachtige relatie met de schilderes Suzanne Valadon, de moeder van Maurice Utrillo.
Het fameuze affiche van Theophile Steinlen met de zwarte kat heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de onsterfelijkheid van Le Chat Noir.

De musici hebben dan ook vol overtuiging hun ensemble de tot de verbeelding sprekende naam EnsembLeChatNoir gegeven. De arrangeur van het EnsembLeChatNoir heeft met succes de oorspronkelijke pianobegeleidingen alsmede de koorpartituur van Debussy sfeervol vertaald naar de bijzondere bezetting van alt-zangeres, viool, klarinet, tenortuba en kontrabas.